Szkoła Podstawowa w Nowym Żmigrodzie

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum im. bł. ks. Władysława Findysza - Męczennika w Nowym Żmigrodzie

Wymiana polsko-wegierska (4)

piątek, 09 styczeń 2015 10:50

Młodzież węgierska w naszej szkole

Napisane przez

W dniach 4 – 7 września 2014r. gościliśmy uczniów i nauczycieli z Putnoka na Węgrzech. To już kolejna wizyta naszych przyjaciół w ramach współpracy polsko – węgierskiej. W tym roku minie 11 lat od podpisania umowy o współpracy pomiędzy gminą Nowy Żmigród a miastem Putnok, dzięki której nasi uczniowie wyjeżdżają na Węgry, a młodzież węgierska przybywa do Polski. Nasi uczniowie bardzo mile wspominają wyjazdy, podkreślają gościnność oraz sympatię rówieśników i mieszkańców Putnoka. Po powrocie z Węgier nie można zapomnieć o atrakcjach, jakie czekały na naszych uczniów i nauczycieli. Wymienić należy m.in. wycieczki do Egeru, Miszkolca, zwiedzanie Jaskini Aggtelek, występy artystyczne, pokazy sportowe, wyjazdy na pływalnię, ogniska, dyskoteki. Nasza szkoła także stara się, aby pobyt węgierskich gości był interesujący. Pokazaliśmy im m.in.; Bieszczady, Zalew w Solinie, Krynicę, Łańcut, Zakopane. Nie mogło zabraknąć wyjazdów do Krempnej, Folusza i wycieczki na Górę Grzywacką. W tym roku z okazji przyjazdu Węgrów na korytarzu powstała gablota, w której umieszczone zostały zdjęcia, prezenty i pamiątki świadczące o naszej współpracy. Gablotę przygotował bibliotekarz – Piotr Figura.

Prezentem, jaki tym razem otrzymaliśmy, jest piernikowa szkatuła a w niej 28   piernikowych serc z imionami i nazwiskami uczestników przyjazdu. Czerwona szkatuła ma kształt serca, na którym widnieje herb Putnoka. Całość ozdobiono białym lukrem.

W pierwszym dniu pobytu naszych przyjaciół odbyły się zawody sportowe, podczas których mogliśmy się pochwalić nowymi boiskami. Młodzież rywalizowała zaciekle, ale w przyjaznej i sportowej atmosferze.

Drugiego dnia wielkim wydarzeniem była całodniowa wycieczka do stolicy polskich Tatr – Zakopanego. Zwiedzenie tego miasta było marzeniem Węgrów. Razem z przewodnikiem grupa polsko - węgierska zobaczyła skocznie narciarskie. Wielka Krokiew zrobiła na wszystkich niesamowite wrażenie.

Kolejny punkt wycieczki to Kościółek na Krzeptówkach, który górale zbudowali specjalnie dla papieża Jana Pawła II. Następnie był wyjazd kolejką krzesełkową na Butorowy Wierch i przejście wzdłuż Gubałówki, skąd można podziwiać piękną panoramę Tatr. Zjazd z Gubałówki odbył się kolejką szynową. Wszędzie, gdzie byliśmy, spoglądał na nas Giewont – śpiący rycerz. Ostatni punkt wycieczki to spacer i zakup pamiątek na Krupówkach. Wszyscy byli zachwyceni pobytem w Zakopanem tym bardziej, że dopisała wyjątkowa pogoda.

W programie trzeciego dnia zaplanowaliśmy wyjazd do Folusza, spacer na Diabli Kamień oraz ognisko. Po południu odbył się koncert przygotowany przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Wspólne śpiewy w różnych językach dały wszystkim wiele radości. Zakończeniem tego dnia była dyskoteka w szkole.

Niedziela to ostatni dzień pobytu w Nowym Żmigrodzie. Każda z rodzin, która gościła Węgra, proponowała swoje zajęcia dla dzieci. Opiekunów zaprosiliśmy do Rymanowa Zdroju, gdzie właśnie odbywał się FESTIWAL SMAKÓW KARPACKICH. W Rymanowie nie można było pominąć Pijalni Wód Zdrojowych. Po wspólnej degustacji wód i spacerze deptakiem wszyscy udali się na obiad do restauracji „Jaś Wędrowniczek”. Tam każdy mógł skosztować tego, na co miał ochotę.

Po południu ze łzami w oczach pożegnaliśmy naszych przyjaciół, którzy udali się w drogę powrotną do Putnoka. Ze strony Węgrów usłyszeliśmy mnóstwo bardzo ciepłych, wzruszających i miłych słów: „Czujemy się tu jak w rodzinie, otrzymujemy od Was bardzo dużo miłości i serca, zapraszamy do Putnoka w przyszłym roku”.

Mamy nadzieję, że wszyscy będą bardzo miło wspominać ten pobyt. Wymiana młodzieży to wspaniały sposób na poznanie kultur obu krajów, zwyczajów, a przede wszystkim doskonalenie umiejętności językowych.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom i ich Rodzicom za przyjęcie młodzieży węgierskiej do swoich domów. Wójtowi Gminy za wsparcie finansowe. Nauczycielom za zaangażowanie i przygotowanie zajęć, występów, opiekę w czasie wycieczek.

wtorek, 21 wrzesień 2010 14:16

Wizyta węgierskich przyjaciół

Napisane przez

W czwartek 9 września 2010r. rozpoczęła się czterodniowa wizyta uczniów z Węgier wraz z ich opiekunami. Nasza społeczność uczniowska już od rana z niecierpliwieniem wyczekiwała gości. Wreszcie ok 13:00 przyjechali autokarem. Spożyli posiłek przygotowany przez p. Beatę Nadymus w stołówce szkolnej. Następnie odbyło się uroczyste powitanie ich przez Szanowną Dyrekcję Zespołu Szkół w sali GOK-u, po czym nastąpił przydział każdego węgierskiego ucznia do naszych rodzin. Wtedy już nastąpiły pierwsze trudności w komunikowaniu się. Nie trzeba bowiem zaznaczać, że zarówno węgierska, jak i polska młodzież nie potrafi biegle władać językami obcymi: angielskim oraz niemieckim. Jednak wcale nas to nie zniechęcało-za pomocą gestów też można się świetnie "dogadać":).

Udaliśmy się więc do naszych domów. Tam zagraniczni goście rozpakowali swoje rzeczy, po czym zabraliśmy ich do ZS, by zobaczyli, przygotowany na te okazję, koncert. Wywarł on ogromne wrażenie na całej publiczności. Młodzież z Putnoka była zachwycona! Czekała nas jeszcze dyskoteka.
Oczywiście, wszyscy świetnie się bawiliśmy, a ponad to, mogliśmy się wzajemnie poznać z nowymi kolegami. O 21:00 wróciliśmy do domów. Mimo zmęczenia lokatorzy chętnie opowiadali o swoich wrażeniach z pierwszego dnia spędzonego w Polsce.

Miło wspominamy także piątek. Już o 8:30 wyruszyliśmy do pięknego miasta-Łańcuta, lezącego w pobliżu Rzeszowa. Zwiedziliśmy tam zamek z XVI-XX wieku. Nie da się ukryć, że jego komnaty, elementy ozdobne wywarły na nas niemały zachwyt. Potem zrobiliśmy zakupy w Rzeszowie w galerii i w sklepie "Tesco".

W sobotę, o 8.00 rozpoczęły się rozgrywki sportowe w naszej szkole. Wszyscy z ogromnym entuzjazmem przystępowali do konkurencji. Jednak drużyna węgierska zdobyła większą ilość punktów. Wkrótce po zakończonych zajęciach sportowych udaliśmy się na wycieczkę do Folusza. Zjedliśmy tam upieczone kiełbaski, które wszystkim wybornie smakowały. Niestety ze względu na deszczową pogodę, nie zobaczyliśmy tzw."Diablego Kamienia".

Niedziela-ostatni dzień wizyty zagranicznych przyjaciół. Nie wyczekiwaliśmy rozstania. Chcieliśmy jeszcze przez kilka godzin okazać gościnność naszym kolegom. Większość z nas udała się z nimi do kościoła. Warto dodać, że także żmigrodzka świątynia wywarła na nich duże wrażenie. Poczęstowaliśmy jeszcze młodzież węgierską regionalnymi, polskimi potrawami. Następnie udaliśmy się na plac przed szkołę, by pożegnać naszych gości. Około 14.00 wyruszyli w drogę powrotną. Zdążyliśmy jednak wymienić się adresami, z myślą, że będziemy w stałym kontakcie :)
     Pobyt naszych kolegów i koleżanek z Węgier z całą pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci. Dostarczył nam wiele  przyjemności. Ale nie tylko. Razem z młodzieżą z Putnoka zobaczyliśmy ciekawe miejsca. Ponad to, udoskonaliliśmy umiejętność władania językami obcymi, chociaż niejeden z nas powie teraz, że nie jest to łatwe :). Mamy nadzieję, że my także  odwiedzimy nowych kolegów i koleżanki w Putnoku. Jesteśmy również przekonani, iż zawarte przyjaźnie nie będą krótkimi znajomościami.

piątek, 09 październik 2009 17:22

Wymiana polsko - węgierska 2009

Wymiana polsko - węgierska

Program pobytu młodzieży polskiej w miejscowości Putnok (Węgry)

w dniach 24 – 27 września 2009r.

24 września 2009r. – czwartek

1200 – 1600 – przyjazd młodzieży do Szkoły Podstawowej Péczeli József, przywitanie w auli szkolnej, przydzielenie do rodzin, obiad w szkole, odjazd do miejsc zakwaterowania

1600 – 1900 – sala sportowa – zawody i gry

2100 – 0700 – cisza nocna u rodzin

26 września 2009r. – sobota

700 – 800 – pobudka, toaleta poranna, śniadanie u rodzin

800 – 1700 – wycieczka do Mickolc Topolca (kąpiel w (grotach) basenach termalnych, obiad, zwiedzanie miejscowości,zakupy)

1800 – przyjazd do Putnoka

1800 – 1900 – kolacja u rodzin

1900 – 2200 – pobyt w sali tanecznej Peczeli AMK – z udziałem i pomocą grupy tańca folk z Sajóvelezd

2200 – cisza nocna u rodzin

27 września 2009r. – niedziela

800 – 830 – pobudka, toaleta poranna, śniadanie u rodzin

1400 – 1500 – spotkanie w ratuszu, pożegnanie z władzami miasta, odjazd do domu.

IMG_0043 IMG_0043

piątek, 09 październik 2009 17:12

Wymiana międzynarodowa

Wymiana polsko -  węgierska

W dniu 6 grudnia 2003 roku została podpisana wspólna umowa między Gminą Nowy Żmigród a miastem Putnok na Węgrzech. Uroczystość odbyła się z udziałem władz: wójta, burmistrza, radnych, dyrektorów szkół obu miejscowości. Podpisane umowy o współpracy zaowocowało wymianą młodzieży naszej szkoły i węgierskiej im. Jozefa Peceli z Putnoka. Co roku uczniowie odwiedzają się w ramach wymiany. Szkoła węgierska http://www.peczeli.sulinet.hu/ przygotowuje wspaniałe atrakcje dla polskich kolegów, np.: wycieczka do Egeru, Miszkolca, jaskini Aggtelek, wyjazdy na pływalnie, pokazy tańca, dyskoteki, ogniska, gry i zabawy sportowe. Nasza szkoła stara się, aby goście węgierscy miło spędzili czas w Polsce. Pokazaliśmy im Bieszczady – zalew w Solinie, Krynicę, Magurski Park Narodowy i okolice. Wymiana młodzieży to wspaniały sposób na poznanie kultur obu krajów, zwyczajów oraz sprawdzanie swoich kompetencji językowych, ponieważ młodzież musi porozumiewać się w językach angielskim i niemieckim.