Szkoła Podstawowa w Nowym Żmigrodzie

Szkoła Podstawowa i Gimnazjum im. bł. ks. Władysława Findysza - Męczennika w Nowym Żmigrodzie

piątek, 09 styczeń 2015 10:50

Młodzież węgierska w naszej szkole

Napisane przez
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

W dniach 4 – 7 września 2014r. gościliśmy uczniów i nauczycieli z Putnoka na Węgrzech. To już kolejna wizyta naszych przyjaciół w ramach współpracy polsko – węgierskiej. W tym roku minie 11 lat od podpisania umowy o współpracy pomiędzy gminą Nowy Żmigród a miastem Putnok, dzięki której nasi uczniowie wyjeżdżają na Węgry, a młodzież węgierska przybywa do Polski. Nasi uczniowie bardzo mile wspominają wyjazdy, podkreślają gościnność oraz sympatię rówieśników i mieszkańców Putnoka. Po powrocie z Węgier nie można zapomnieć o atrakcjach, jakie czekały na naszych uczniów i nauczycieli. Wymienić należy m.in. wycieczki do Egeru, Miszkolca, zwiedzanie Jaskini Aggtelek, występy artystyczne, pokazy sportowe, wyjazdy na pływalnię, ogniska, dyskoteki. Nasza szkoła także stara się, aby pobyt węgierskich gości był interesujący. Pokazaliśmy im m.in.; Bieszczady, Zalew w Solinie, Krynicę, Łańcut, Zakopane. Nie mogło zabraknąć wyjazdów do Krempnej, Folusza i wycieczki na Górę Grzywacką. W tym roku z okazji przyjazdu Węgrów na korytarzu powstała gablota, w której umieszczone zostały zdjęcia, prezenty i pamiątki świadczące o naszej współpracy. Gablotę przygotował bibliotekarz – Piotr Figura.

Prezentem, jaki tym razem otrzymaliśmy, jest piernikowa szkatuła a w niej 28   piernikowych serc z imionami i nazwiskami uczestników przyjazdu. Czerwona szkatuła ma kształt serca, na którym widnieje herb Putnoka. Całość ozdobiono białym lukrem.

W pierwszym dniu pobytu naszych przyjaciół odbyły się zawody sportowe, podczas których mogliśmy się pochwalić nowymi boiskami. Młodzież rywalizowała zaciekle, ale w przyjaznej i sportowej atmosferze.

Drugiego dnia wielkim wydarzeniem była całodniowa wycieczka do stolicy polskich Tatr – Zakopanego. Zwiedzenie tego miasta było marzeniem Węgrów. Razem z przewodnikiem grupa polsko - węgierska zobaczyła skocznie narciarskie. Wielka Krokiew zrobiła na wszystkich niesamowite wrażenie.

Kolejny punkt wycieczki to Kościółek na Krzeptówkach, który górale zbudowali specjalnie dla papieża Jana Pawła II. Następnie był wyjazd kolejką krzesełkową na Butorowy Wierch i przejście wzdłuż Gubałówki, skąd można podziwiać piękną panoramę Tatr. Zjazd z Gubałówki odbył się kolejką szynową. Wszędzie, gdzie byliśmy, spoglądał na nas Giewont – śpiący rycerz. Ostatni punkt wycieczki to spacer i zakup pamiątek na Krupówkach. Wszyscy byli zachwyceni pobytem w Zakopanem tym bardziej, że dopisała wyjątkowa pogoda.

W programie trzeciego dnia zaplanowaliśmy wyjazd do Folusza, spacer na Diabli Kamień oraz ognisko. Po południu odbył się koncert przygotowany przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Wspólne śpiewy w różnych językach dały wszystkim wiele radości. Zakończeniem tego dnia była dyskoteka w szkole.

Niedziela to ostatni dzień pobytu w Nowym Żmigrodzie. Każda z rodzin, która gościła Węgra, proponowała swoje zajęcia dla dzieci. Opiekunów zaprosiliśmy do Rymanowa Zdroju, gdzie właśnie odbywał się FESTIWAL SMAKÓW KARPACKICH. W Rymanowie nie można było pominąć Pijalni Wód Zdrojowych. Po wspólnej degustacji wód i spacerze deptakiem wszyscy udali się na obiad do restauracji „Jaś Wędrowniczek”. Tam każdy mógł skosztować tego, na co miał ochotę.

Po południu ze łzami w oczach pożegnaliśmy naszych przyjaciół, którzy udali się w drogę powrotną do Putnoka. Ze strony Węgrów usłyszeliśmy mnóstwo bardzo ciepłych, wzruszających i miłych słów: „Czujemy się tu jak w rodzinie, otrzymujemy od Was bardzo dużo miłości i serca, zapraszamy do Putnoka w przyszłym roku”.

Mamy nadzieję, że wszyscy będą bardzo miło wspominać ten pobyt. Wymiana młodzieży to wspaniały sposób na poznanie kultur obu krajów, zwyczajów, a przede wszystkim doskonalenie umiejętności językowych.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczniom i ich Rodzicom za przyjęcie młodzieży węgierskiej do swoich domów. Wójtowi Gminy za wsparcie finansowe. Nauczycielom za zaangażowanie i przygotowanie zajęć, występów, opiekę w czasie wycieczek.